Tio goda skäl att träna

 

1. Sänker stresshormonerna i kroppen

Har du spänningar i axlar och nacke så kan du minska detta genom
regelbunden träning.

 

2. Ökar din ämnesomsättning

Just precis, det tillåter dig att äta mer eftersom du förbränner mer energi.

 

3. Kan lindra depressioner

Det finns ingen heltäckande förklaring till detta ännu, men många samverkande faktorer har studerats. Aktiva sportmänniskor drabbas inte lika ofta av depression och ångest. Signalsubstanserna serotonin och noradrenalin ökar i hjärnan under träning och det är samma ämnen som ökar vid behandling med antidepressiv medicin.

 

4. Ger dig bättre kroppsuppfattning

Med regelbunden träning kommer du bättre överens med din kropp. Och när den funkar bättre gillar du den bättre.

 

5. Förbättrar din sömn

Många studier har gjorts på ämnet och ingen kan riktigt förklara varför. Men strunt samma, faktum är att träning ger dig bättre sömn.

 

6. Ökar din uthållighet och sänker din vilopuls

Tränar du regelbundet stärker du också hjärtat. Och med ett starkt hjärta blir det också lättare att träna.

 

7. Gör dig en smula smartare

Ditt minne och din inlärningsförmåga förbättras mätbart.

 

8. Håller dig frisk och förbättrar ditt immunförsvar

Obs! Tränar du väldigt hårt och länge så kan faktiskt immunförsvaret försämras, därför är det viktigt att hitta en lagom balans mellan träningsvolym, intensitet och återhämtning. Ett tillräckligt intag av energi, kolhydrater och protein är väldigt viktigt för ett bra immunförsvar.

 

9. Minskar sötsuget

Din insulinkänslighet förbättras vilket minskar lockelsen att småäta.

 

10. Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och
vissa former av cancer

Genom att äta bra mat, motionera, hålla normalvikt och undvika rökning så minskar du riskerna för den här typen av sjukdomar väsentligt.