10 utvalda skäl att inte boka av träningen.

1. Sänker stresshormonerna i kroppen.
Har du spänningar i axlar och nacke så minskar du dem genom träning.

2. Ökar din ämnesomsättning.
Just precis, det tillåter dig att äta mer eftersom du förbränner mer energi.

3. Kan lindra depressioner.
Det finns ingen heltäckande förklaring till detta ännu, men många samverkande faktorer har studerats. Aktiva sportmänniskor drabbas inte så ofta av depression och ångest. Signalsubstanserna serotonin och noradrenalin ökar i hjärnan under träning och det är samma ämnen som ökar vid behandling med antidepressiv medicin.

4. Ger dig bättre kroppsuppfattning.
Med regelbunden träning kommer du bättre överens med din kropp. När den funkar bättre gillar du den bättre. 

5. Förbättrar din sömn.
Många studier har gjorts på ämnet och ingen kan riktigt förklara varför. Men strunt samma, faktum är att träning ger dig bättre sömn.

6. Ökar din uthållighet och sänker din vilopuls.
I och med det stärker du hjärtat. Och hjärtat är väldigt bra att ha.

7. Gör dig en smula smartare.
Ditt minne och din inlärningsförmåga förbättras mätbart.

8. Håller dig frisk och förbättrar ditt immunförsvar.
Obs! Tränar du väldigt hårt och länge så kan faktiskt immunförsvaret försämras, därför är det viktigt att hitta en lagom balans mellan träningsvolym, intensitet och återhämtning. Ett tillräckligt intag av energi, kolhydrater och protein är väldigt viktigt för ett bra immunförsvar.

9. Minskar sötsuget.
Din insulinkänslighet förbättras och du lockas inte till att småäta.

10. Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och vissa former av cancer.
Genom att äta bra mat, motionera, hålla normalvikt och undvika rökning så minskar du riskerna för den här typen av sjukdomar väsentligt.