Lär dig stava rätt.

Att ta med stavarna ut på promenaden är ett bra sätt att få ut extra mycket av din träning. Vissa studier visar till och med att gång med stavar fördubblar effekten av träningen. Stavarna gör att du engagerar stora muskelgrupper och drar igång blodcirkulationen kring skuldror, bröst och axlar.
Men för att nå ett bra resultat behöver du göra rörelserna rätt. Så här gör du:

1. Börja gå utan stavar för att få in rörelsemönstret rätt. Låt armarna pendla helt naturligt. När du fått in gången kan du lägga till stavarna.

2. Ta stavarna och håll dem med lätt öppen fattning så att staven följer armens rörelse. Håll armarna lätt böjda nära kroppen.

3. Luta kroppen lätt framåt, slappna av i axlarna och titta rakt fram.

4. Luta stavarna diagonalt hela tiden och placera stavens spets i marken i höjd med främre fotens häl eller något bakom.

5. Pressa staven nedåt bakåt och skjut ifrån så att du känner att armarna får hjälpa till att ta dig framåt.

 Ett litet knep är att du till en början låter stavarna släpa i marken efter dig samtidigt som du låter armarna pendla naturligt.

6. Tänk på att skjuta staven nedåt bakåt och skjut ifrån. Börja med att gå i ett lugnt tempo på plan mark.

Rätt längd på stavarna.

Multiplicera din kroppslängd i centimeter med 0,7 så får du rätt stavlängd. 

Exempel: Är du 162 cm blir det 162x0,7= 113 cm. 
Ett annat riktmärke är att din arm ska vara i 90° när du håller i stavens handtag, står upprätt och riktar staven rakt ner mot marken. 

Tänk på att det är bättre med för korta stavar än för långa. För långa stavar gör att du höjer axlarna som i sin tur kan orsaka spänningar.

Maxa din stavgång.

Okej, det här kommer kanske inte se så coolt ut men det är väldigt effektiv träning.